Honda CB 500F, CBR 500R i CB 500X - trio na prawo jazdy A2 [TEST]
W kategorii przyjaznych i łagodnych motocykli idealnych dla początkujących Honda niezmiennie rozdaje karty. W tym rozdaniu dostaliśmy kolejną, trzecią już generację popularnych pięćsetek. Honda CBR 500R, CB 500F i CB 500X to motocykle na kategorię prawa jazdy A2, podane w trzech różnych odmianach.
Najnowsza generacja nie oznacza jakiegoś wielkiego trzęsienia ziemi w świecie pięćsetek Hondy. Zmieniło się to i owo, lecz ogólna koncepcja pozostała jednakowa. Mamy do wyboru trzy motocykle napędzane tą samą jednostką napędową, reprezentujące odmienne style.
Moc maksymalna niezmiennie na poziomie 35 kW (48 KM), co ma stanowić zachętę dla posiadaczy prawa jazdy A2. Lista zmian na rok 2019 jest wprawdzie dość długa, choć trudno którąś z tych zmian nazwać radykalną, czy rewolucyjną. To raczej kolejny krok na drodze ewolucji i zrównoważonego rozwoju pięćsetek.
W prawdzie kategoria A2 nie cieszy się w Polsce zbyt wielką popularnością, jednak grona potencjalnych klientów na pięćsetki Hondy nie można ograniczać tylko do posiadaczy takiego prawa jazdy. Są przecież jeszcze początkujący motocykliści z prawem jazdy kat. A, którzy nie czują się pewnie na mocniejszych motocyklach, powracający do dwóch kółek po dłuższej przerwie, czy wreszcie osoby, którym ogromna moc wcale nie jest potrzebna do szczęścia. Dla wszystkich wyżej wymienionych CB 500F, CBR 500R oraz CB 500X, są bardzo rozsądną propozycją.
Co się zmieniło?
Czy zmienił się tylko wygląd? Nie! Zatem co nowego w CB 500F, CB 500X oraz CBR 500R na rok 2019? Prześledźmy wszystkie zmiany krok po kroku.
Zacznijmy od silnika. Wprawdzie wartość mocy maksymalnej pozostała niezmieniona, jednak Japończykom udało się wykrzesać trochę dodatkowej mocy i więcej momentu obrotowego w średnim zakresie obrotów (około 4 procent wzrostu w zakresie 3-7 tys. obr./min.). Poprawę uzyskano przez drobne zmiany w układzie dolotowym, większy airbox, czy nieco przebudowany układ wydechowy.
Drobne zmiany nie ominęły również skrzyni biegów. Dla jeszcze płynniejszej zmiany przełożeń zmodyfikowano konstrukcję kół zębatych. Jeśli mowa o przeniesieniu napędu, to warto również podkreślić, że CB 500F, CB 500X oraz CBR 500R są najmniejszymi modelami Hondy wyposażonymi w sprzęgło antyhoppingowe.
W przypadku modeli CB 500F oraz CBR 500R udało się zaoszczędzić kolejne kilogramy. CBR 500R jest lżejsza od poprzedniczki o okrągłe 3 kg, a CB 500F o 2 kg. Jednocześnie w obydwu modelach powiększono nieco pojemność zbiornika paliwa (obecnie 17,1 l). Zbiornik w wersji CB 500X pomieści 17,5 l paliwa.
Już na pierwszy rzut oka widać, że projektanci wyraźnie odświeżyli wygląd pięćsetek. CBR 500R upodobniła się do CBR 1000RR Fireblade. Poprawiono również jej aerodynamikę, a na owiewkach wyrosły charakterystyczne skrzydełka… Poważniej i nowocześniej wygląda także CB 500F ze swoimi ostrzejszymi kształtami, nowymi plastikami i odmienionym układem wydechowym. Za kierownicą mamy teraz nieco więcej miejsca (nieznacznie zmienił się również sam kształt kierownicy). Zmiany stylistyczne objęły też wersję CB 500X.
Wyświetlacz LCD dla wszystkich trzech modeli jest identyczny. Znajdziemy na nim wszystkie potrzebne informacje, począwszy od wybranego biegu, przez średnie spalanie, kończąc na kontrolce przypominającej o konieczności zmiany biegu na wyższy (prędkość obrotową silnika, przy której kontrolka ma być aktywowana, można regulować). Wyświetlacz jest dobrze widoczny również w ostrym słońcu (informacje wyświetlane w negatywnie).
Pozycja za kierownicą CBR 500R jest teraz bardziej sportowa. Kierowca musi się trochę mocniej pochylać do przodu, choć wciąż nie jest to pozycja ekstremalna, jak w rasowych sportach, tylko coś pośredniego. Czujesz, że siedzisz na motocyklu sportowym, ale wciąż jest ci w miarę wygodnie - ot taki kompromis. Hondzie zawsze dobrze to wychodziło.
Kolejne drobne zmiany dotyczą zawieszeń, ale i tu nie ma rewolucji, tylko raczej coś, co można zdefiniować, jako delikatne usprawnienia. Z przodu nie pojawił się widelec upside-down, na co liczyli niektórzy fani CBR 500R. W przypadku CB 500X o symboliczne 10 mm zwiększono prześwit. O równie symboliczne 20 mm podwyższono przednią szybę. Jej wysokość można zmienić, ale by to zrobić, trzeba trochę pokręcić kilkoma śrubkami.
Wrażenia z jazdy
Długa lista drobnych zmian nie zmieniła charakteru pięćsetek Hondy. Są to wciąż przyjazne, łatwe w prowadzeniu i do bólu poprawne motocykle, idealne dla kierowców początkujących, niedoświadczonych, czy nieoswojonych z dużą mocą. Nieskończenie łagodne, przewidywalne i poręczne, budzą zaufanie i dają początkującym dużo pewności siebie, by ci już od pierwszych kilometrów mogli czerpać przyjemność z jazdy, nie stresując się nadmiarem mocy, czy agresywnym temperamentem motocykla.
Tutaj nie masz obaw, że odkręcając zbyt mocno manetkę gazu, spowodujesz niekontrolowane poderwanie przedniego koła do góry. Żeby to zrobić, trzeba się bardzo postarać i odważnie strzelić z klamki sprzęgła, nawijając przy tym mocno roll-gaz. Nie musisz się martwić, że zrobisz to kiedyś niechcąco…
Jeśli do łagodnej charakterystyki oddawania mocy, lekkości prowadzenia i przewidywalnego zachowania podwozia, dołożymy jeszcze płynnie działającą skrzynię biegów i klamkę sprzęgła pracującą tak lekko, że poradziłoby sobie z nią nawet dziecko, mamy spełnione wszystkie warunki w kategorii „na pierwszy motocykl”.
Oczywiście, każdy kij ma dwa końce. Moc poniżej 50 KM dla wszystkich tych, którzy posmakowali już jazdy na sprzętach o kilkadziesiąt koni mocniejszych, pozostawi spory niedosyt. O wychodzeniu na jednym kole z zakrętów, czy wykręceniu dobrego czasu na torze Poznań, trzeba zapomnieć.
Osiągi są wystarczające do swobodnego podróżowania w trasie, o ile potrafisz zakceptować prędkość przelotową na poziomie do 120-130 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h poniżej 6 sekund. Przy wyższych prędkościach dynamika dość wyraźnie spada i do przekroczenia 160 km/h trzeba już trochę cierpliwości. Podczas wyprzedzania musisz pamiętać o redukcjach biegów. Na szóstce pięćsetki nie rozpędzają się już zbyt ochoczo.
Honda dość szczelnie wypełnia rynkowe luki, więc jeśli dla kogoś pięćsetka to za mało, bo potrzebuje trochę więcej mocy, choć wciąż stosunkowo łagodnego temperamentu, oczko puszczają do niego choćby nowe CBR 650R oraz CB 650R o mocy w okolicach 100 KM.
Dodatkową zaletą pięćsetek jest wyjątkowo mały apetyt na paliwo. Przy normalnej, ale dynamicznej jeździe, spalanie będzie się wahać w zakresie od 3,5 do 4 l/100 km. Jeżdżąc oszczędnie, można osiągnąć imponujący wynik na poziomie 3,2 l/100 km. Traktując motocykl cały czas w sposób brutalny i bezlitosny osiągniesz spalanie rzędu 4,5 l/100 km, ale nie wiem, co trzeba by zrobić, aby przekroczyć 5 l/100 km.
CBR 500R, CB 500F oraz CB 500X oddają moc w sposób identyczny, a różnice między nimi dotyczą przede wszystkim wyglądu, pozycji za kierownicą oraz przeznaczenia.
Dla kogo Honda CBR 500R?
Dla wszystkich tych, którzy marzą o prawdziwym ścigaczu i na sam widok Hondy CBR 1000RR, czy Ducati Panigale, dostają ślinotoku, ale z różnych powodów nie chcą, nie mogą lub nie potrzebują mieć mocniejszego motocykla. CBR 500R kusi ostrymi, dynamicznymi liniami, wyraźnie nawiązując do kultowych, sportowych motocykli Hondy. Nie powala na kolana mocą, ani sportowym potencjałem, ale stanowi doskonały „wstęp do zabawy”, pozwalając na łagodne przejście do świata potężniejszych maszyn. Możesz uznać, że to taka „gra wstępna”… Statystyki sprzedażowe wskazują, że większość klientów wybierających CBR 500R poprzedniej generacji, to osoby młode, poniżej 30. roku życia (ponad 60 procent wszystkich klientów).
Dla kogo Honda CB 500F?
Uniwersalny naked do miasta i nie tylko (nam dużo radości sprawiło pokonanie na CB 500F kilkudziesięciu kilometrów po zakrętach w całkiem sprawnym tempie). Neutralna pozycja za kierownicą. Na dłuższą metę dla osób wysokich męczące może się okazać dość mocne zgięcie nóg w kolanach. Motocykl doskonały dla osób niewysokich – mając nawet poniżej 170 cm wzrostu można swobodnie dosięgnąć do ziemi całymi stopami, co dodaje swobody i pewności siebie. Z kolei mając w okolicach 180 cm wzrostu wciąż nie wyglądasz na CB 500F nieproporcjonalnie. Ochrony przed wiatrem brak, ale przy prędkościach podróżnych na poziomie 120-130 km/h nie stanowi to problemu. Ze wszystkich pięćsetek CB 500F kosztuje najmniej – dokładnie 26 700 zł.
Dla kogo Honda CB 500X?
Dla szukających wygodnej, wyprostowanej pozycji oraz szerokiej kierownicy dającej dużo pewności siebie. Jest tu też podwyższona szyba chroniąca przed wiatrem i większe, 19-calowe przednie koło. Fabrycznie motocykl jest wyposażony w opony Dunlop Trailmax Mixtour. Z całej trójki tylko CB 500X chętnie zjedzie od czasu do czasu z asfaltu i radośnie pomknie na skróty po leśnych ścieżkach, czy szutrach (trochę tak, jak niegdyś Transalp 650…). Jednakowy silnik, jak w CB 500F oraz CBR 500R, ale wyraźnie więcej komfortu i miejsca za kierownicą. Wśród klientów wybierających model CB 500X poprzedniej generacji dominowały osoby po 40. roku życia (ponad 70 procent spośród wszystkich klientów!), ale nie sugerujcie się tym… Ja mam 32 lata, a również najchętniej wybrałbym CB 500X!
Ceny:
- CB 500F – 26 700 zł
- CB 500X – 29 100 zł
- CBR 500R – 29 300 zł
Dane techniczne
Silnik | |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 67mm x 66,8mm |
Dawkowanie paliwa | Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Stopień sprężania | 10,7 : 1 |
Emisja C02 (g/km) | 80 |
Pojemność skokowa (cm³) | 471 cm3 |
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy |
Układ zapłonowy | cyfrowy, komputerowo sterowany, tranzystorowy z elektronicznym wyprzedzeniem |
Moc maksymalna (KM) | 47.6 KM (35kW) przy 8600 obr/min |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 43 Nm przy 6500 obr/min |
Rozrusznik | Elektryczny |
Średnica gardzieli przepustnicy (mm) | 34 |
Koła | |
System ABS | 2-kanałowy ABS |
Hamulec przedni | CB500F, CBR500R: Pojedynczy tarczowy typu wave, 320mm, 2-tłoczkowy zacisk CB500X: Pojedynczy tarczowy typu wave, 310mm, 2-tłoczkowy zacisk |
Hamulec tylny | Pojedynczy tarczowy typu wave, 240mm, 1-tłoczkowy zacisk |
Zawieszenie przednie | CB500F, CBR500R: Widelec teleskopowy, 41mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 120mm CB500X: 41 mm widelec teleskopowy, regulacja napięcia wstępnego sprężyn, skok 135 mm |
Zawieszenie tylne | CB500F, CBR500R: Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 5 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 119 mm CB500X: Wahacz stalowy, Pro-Link, z pojedynczym amortyzatorem, z 9 stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny, skok 150 mm |
Rozmiar opony przedniej | CB500F, CBR500R: 120/70ZR-17M/C CB500X: 110/80R19M/C |
Rozmiar opony tylnej | 160/60ZR-17M/C |
Koło przednie | Wieloramienne, odlew stopów lekkich |
Koło tylne | Wieloramienne, odlew stopów lekkich |
Wymiary i Waga | |
Pojemność akumulatora (Ah) | 12v 7.4Ah |
Kąt pochylenia główki ramy | CB500F, CBR500R: 25,5° CB500X: 27.5° |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) | CB500F: 2,080mmX790mmX1,060mm CBR500R: 2,080mmX755mmX1,145mm CB500X: 2,155mmX825mmX1,410mm |
Typ ramy | Stalowa, typu diament |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | CB500F, CBR500R: 17,1 litrów CB500X: 17,7 l |
Zużycie paliwa (l / 100 km) | CB500F, CBR500R: 3,5 l/100km CB500X: 3,6 l/100km |
Prześwit (mm) | CB500F: 145mm CBR500R: 130mm CB500X: 180mm |
Lampa przednia | LED |
Masa własna pojazdu (kg) | CB500F: 189kg CBR500R: 192kg CB500X: 197kg |
Wysokość siedzenia (mm) | CB500F: 789mm CBR500R: 785mm CB500X:830mm |
Wyprzedzenie (mm) | CB500F, CBR500R: 102mm CB500X: 108mm |
Rozstaw osi (mm) | CB500F, CBR500R: 1410mm CB500X: 1445mm |
Skrzynia Biegów | |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Sterowanie sprzęgłem | ręczne |
Przełożenie końcowe | Łańcuch |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, manualna |
|
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze